Foto: https://transport.sk/

Nové elektrické jednotky zmodernizujú diaľkovú dopravu na Slovensku a spoja Bratislavu s Košicami rýchlosťou až 200 km/h

Nové elektrické jednotky zmodernizujú diaľkovú dopravu na Slovensku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa jedno z najväčších verejných obstarávaní v histórii diaľkovej osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Národný dopravca plánuje nakúpiť 8 nových elektrických jednotiek s opciou na ďalších 7, čím posunie komfort cestovania na novú úroveň. Tieto moderné vlaky môžu jazdiť rýchlosťou až 200 km/h a spoja Košice s Bratislavou a Viedňou. Predpokladaná hodnota zákazky na 15 jednotiek vrátane servisnej zmluvy a opcie na náhradné diely je 644 949 000 eur.

Nová éra cestovania

Dnešný deň znamená pre slovenskú železničnú dopravu prelomový moment. ZSSK sa rozhodla priniesť najmodernejšie železničné súpravy, ktoré zabezpečia komfort, rýchlosť a bezpečnosť na linkách, kde dnes dominujú konvenčné rušne s vozňami. Nové elektrické jednotky ponúknu minimálne 550 miest na sedenie, vrátane prvej triedy s minimálne 75 miestami, bistrovozeň, infopult a priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných cestujúcich aj bicykle.

Technologická špička na slovenských koľajniciach

Vlaky budú multisystémové – schopné jazdiť na rôznych trakčných sústavách v rámci Slovenska, Rakúska a s možnosťou doschválenia aj v Česku a Maďarsku. Budú vybavené ETCS a komunikačnými systémami GSM-R, čím splnia všetky európske štandardy pre vysokorýchlostnú železničnú dopravu (TSI). „Obstaranie týchto elektrických jednotiek je historickým krokom pre ZSSK a znamená zásadný posun v kvalite diaľkového cestovania na Slovensku. Cestujúci sa môžu tešiť na moderný interiér, najvyšší komfort a technologicky vyspelé riešenia,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Ministerstvo dopravy SR vníma tento projekt ako strategickú investíciu do budúcnosti železničnej dopravy na Slovensku. „Modernizácia železničnej dopravy je jednou z hlavných priorít ministerstva. Chceme, aby železnica bola nielen ekologickou, ale aj rýchlou a komfortnou alternatívou k cestnej doprave. Ide o vozidlá, ktoré ponúknu bezpečnosť, spoľahlivosť a vysoký štandard cestovania. Sme presvedčení, že práve železnica je kľúčom k udržateľnej mobilite v 21. storočí,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.

ZSSK posúdila alternatívy, obstarávanie je strategické rozhodnutie

ZSSK dôkladne posúdila všetky alternatívy pri výbere najvhodnejšieho riešenia pre diaľkovú dopravu. Elektrické jednotky sú štandardom v moderných železničných systémoch po celom svete a predstavujú efektívne riešenie s nižšími prevádzkovými nákladmi než konvenčné súpravy s rušňom. „Pri príprave obstarávania sme dôsledne analyzovali všetky alternatívy a zvážili pripomienky odborných inštitúcií. Výsledkom je riešenie, ktoré garantuje dlhodobé využitie jednotiek a zároveň posunie komfort cestovania na novú úroveň,” uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Elektrické jednotky sú najlepším riešením pre efektívnu a modernú diaľkovú dopravu, pričom umožnia:

  • Čiastočne alebo úplne nahradiť klasické súpravy, ktoré premávajú na linke expresných vlakov TATRAN a KRIVÁŇ
  • Poskytnúť cestujúcim vyšší komfort, lepšie zrýchlenie a kratšie časy obratov v porovnaní s konvenčnými súpravami.
  • Dlhodobé využitie aj po roku 2030 – elektrické jednotky môžu byť nasadené nielen na domáce, ale aj medzinárodné linky v spolupráci s rakúskymi, českými a maďarskými partnermi.

Cieľom projektu je dosiahnuť efektívne a dlhodobo udržateľné riešenie obnovy vozidlového parku pre diaľkovú dopravu. Na základe interného vyhodnotenia potrieb a v súlade s optimalizačnými odporúčaniami bol počet obstarávaných elektrických jednotiek upravený z pôvodných 10 na 8 s opciou na ďalších 7, pričom financovanie by malo byť zabezpečené z fondov EÚ, čo minimalizuje záťaž na štátny rozpočet.

Rýchlejšie a pohodlnejšie medzi Bratislavou a Košicami

Nové súpravy budú primárne nasadené na dennú diaľkovú dopravu medzi Košicami, Popradom, Žilinou, Trenčínom, Trnavou, Bratislavou a Viedňou, s možnosťou využitia aj na iných diaľkových linkách. Ich vysoká kapacita a maximálna rýchlosť až 200 km/h poskytne cestujúcim najmodernejší dizajn a bezkonkurenčný komfort.

Súpravy budú ponúkať:

✅ Komplexný informačný systém (optický, akustický, Wi-Fi)

✅ Elektronický rezervačný systém

✅ Priestor pre imobilných cestujúcich a bicykle

✅ Moderné bistro pre pohodlné občerstvenie na palube

Investícia do budúcnosti

Projekt reflektuje na efektívne využitie vozidiel v súlade s plánovaným hodinovým taktom na trati Bratislava – Košice – Viedeň. Nové súpravy budú plne kompatibilné s infraštruktúrou v regióne a pripravené na prevádzku aj po liberalizácii trhu. Súčasťou zmluvy bude 10-ročná servisná zmluva, ktorá umožní zapojenie pracovníkov ZSSK do údržby vlakov, čím sa zabezpečí ich maximálna spoľahlivosť a dlhodobá prevádzka. „S touto investíciou ZSSK vstúpi do novej éry železničnej dopravy na Slovensku. Chceme, aby sa vlak stal pre ľudí prvou voľbou pri cestovaní naprieč krajinou, a to vďaka rýchlosti, pohodliu a špičkovej kvalite nových súprav,“ dodáva Helexa.


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne denne 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.

Podobné príspevky