Bezpečnosť a dostupnosť ekologickej prepravy v mestskej časti Vlčince sa zvýši vďaka vybudovaniu ďalších dvoch úsekov cyklotrás. Radnica získala prostriedky vo výške približne 526-tisíc eur, za ktoré zhotoví viac ako 1,5 kilometra. Rozšírenie cyklotrasy prispeje k lepšiemu prepojeniu sídliska s centrom mesta či ďalšími časťami Žiliny.
Projekty sú súčasťou širšej stratégie mesta na rozvoj udržateľnej mobility, ktorej cieľom je podporovať bezpečné a efektívne alternatívy k automobilovej doprave. Žilinská samospráva chce ich realizáciou motivovať ľudí, aby na cestu do zamestnania alebo školy využívali častejšie bicykel. Tento spôsob dopravy odľahčí dopravnú infraštruktúru od áut, no najmä prispeje k čistejšiemu ovzdušiu v meste. „Rozširovanie cyklotrás, ich dostupnosť a dobré napojenie na hlavné trasy a mestské časti vytvárajú skvelý predpoklad k modernému a ekologicky zodpovednému mestu. Plánované úseky by navyše mali zlepšiť prepojenie na terminály verejnej dopravy, vďaka čomu by mohli Žilinčania v prípade potreby spojiť využívanie bicykla a MHD,“ povedal primátor mesta Žilina Peter Fiabáne.
Prvý z dvoch úsekov cyklotrás povedie po Dobšinského ulici, konkrétne od lávky pre peších ponad Obchodnú ulicu po Nanterskú ulicu. Tu sa spojí s dvoma existujúcimi cyklotrasami. Samostatná cyklotrasa v šírke 2,5 metra bude vedená obojsmerne. Jej vybudovanie prakticky prepojí sídlisko s prístupom do centra mesta, no Žilinčania sa ňou dostanú aj do nemocnice, na plaváreň aj na Vodné dielo. Odhadovaná cena realizácie projektu je vyčíslená približne na 60-tisíc eur.
Cieľom druhého projektu je zlepšenie dostupnosti k Žilinskej univerzite a je rozdelený do dvoch častí. Prvou je značený cyklokoridor po ulici Vysokoškolákov od OC Dubeň po ulicu Na Veľký Diel. Na časti tejto ulice už značená cyklotrasa je, no realizáciou projektu sa vyznačí zvyšok komunikácie, čím sa zvýši bezpečnosť cyklistov. Druhá časť je plánovaná na ulici Na Veľký Diel a jej realizácia bude finančne i stavebne náročnejšia. Dôvodom je najmä strmý terén, ktorý si bude vyžadovať stavbu oporného múra. Cyklotrasa pôjde za zastávku pred Žilinskou univerzitou, kde odčlení cyklistov do samostatného pruhu, dokončí existujúcu cyklotrasu V6 a prepojí Vlčince so Solinkami. Vybudovaním tejto stavby sa značne zvýši bezpečnosť cyklistov a zredukuje sa na minimum možnosť kolíznych situácií s chodcami. Predpokladané náklady predstavujú 465-tisíc eur.
V Žiline je vybudovaných približne 10 kilometrov mestských cyklotrás, ktoré pozostávajú zo samostatných cyklopruhov, spoločných chodníkov pre cyklistov a chodcov a tiež z piktokoridorov. Dobudovanie základnej siete cyklistickej infraštruktúry a jej prepojenie do zmysluplného systému pripraví priestor na nadväzujúce investičné projekty. V súčasnosti sa pripravujú projekty na budovanie ďalších cyklistických trás v dĺžke asi 15 kilometrov.