Na niektorých úsekoch tratí môžu extrémne zrážky a vietor spôsobiť poškodenie železničnej infraštruktúry, napríklad pádom stromov do koľajiska, strhnutím trakčného vedenia alebo podmytím tratí.
Zamestnanci ZSSK sú v pohotovosti a pripravení rýchlo reagovať na vzniknuté situácie, informovať cestujúcich o všetkých zmenách a minimalizovať dopady na dopravu. Dispečeri ZSSK budú nepretržite sledovať situáciu 24 hodín denne a v úzkej spolupráci s manažérom železničnej infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), budú pripravení pružne reagovať na akékoľvek zmeny v prevádzke. V prípade potreby je zabezpečená aj pohotovosť nehodových pomocných prostriedkov od nákladného dopravcu CARGO, čím je ZSSK schopná riešiť mimoriadne situácie ešte efektívnejšie. Železničná spoločnosť má zároveň pre rôzne scenáre vypracovaný havarijný plán, ktorý umožňuje efektívne riešenie mimoriadnych situácií, ako sú technické poruchy, extrémne poveternostné podmienky alebo nepredvídateľné dopravné obmedzenia.
Národný dopravca odporúča, aby sa cestujúci na cestu dostatočne pripravili, najmä v prípade dlhších jázd. Zásoby jedla, tekutín a liekov by mali byť zabezpečené aj pri kratších trasách, keďže môže dôjsť k neplánovaným zdržaniam.
ZSSK kladie mimoriadny dôraz na rozšírenie informovanosti cestujúcich, aby mali k dispozícii aktuálne informácie o všetkých zmenách v prevádzke v reálnom čase. V priebehu septembra spoločnosť spustila nový systém publikovania informácií priamo z dispečingu, ktorý umožňuje súčasnú distribúciu až na 5 rôznych sociálnych sieťach. Týmto krokom ZSSK zaručuje, že cestujúci budú ešte rýchlejšie a efektívnejšie informovaní o všetkých mimoriadnostiach a zmenách. Tieto informácie sú dostupné na Facebooku, Threads, X (bývalý Twitter), Mastodone a Telegrame. Aktuálne informácie sú tiež publikované na webovej stránke ZSSK.